donderdag 25 juli 2013

Messen, messen en nog eens messen. Laguiolle!

Een obligatiore  tussenstop. Ik wilde altijd al een echte Laguiolle hebben. We zijn bij een van de drie grote artisanale messenmakers langs gegaan. Waarom die ene? Heel simpel. Hier stond een oude, geheel gerestaureerde Renault bestel voor de deur. Op de foto staat trouwens een mooie Panhard camionette. Toen we eenmaal binnen waren kwam de patron hoogstpersoonlijk ons complimenteren met onze deudeuche.  "Fantastique que vous faites." En de deuren gingen open.  En rondleiding door het museum door de patron zelf.  Uitleg in de smidse waar een van zijn 12 medewerkers Damas staal aan het vervaardigen was.  En wat een historische gereedschappen lagen daar.  Jammer voor jullie dat we geen foto's mochten maken.  Heel begrijpelijk als je weet dat er enorm veel imitatie 'Laguiolle' messen te koop zijn gefabriceerd in China en Pakistan. "C'est la guerre!" Verklaart de patron emotioneel.  Men heeft in 1877 vergeten het originele ontwerp vast te leggen.  Tja,  en dan heb je de poppen aan het dansen.  Dat is nou net de reden dat ik hier een kleine omweg voor heb gemaakt.  Ik wil een echte Laguiolle. Niet zo een die iedereen heeft.  Een die lijkt op de oorspronkelijke: le Laguiolle L' Antique met notenhouten handvat. Deze laat mij het meest herinneren aan het oude zakmes van mijn grootvader. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten